بررسی عنصر طنز در آثار نجیب محفوظ( شگردها و جلوه ها)

پایان نامه
چکیده

چکـیده طنز و شوخ طبعی مقوله ای است که از دیرباز در رگ های ادبیّات هر کشوری، جاری و ساری است. واضح است که هرگاه تاریخ چهره ی تاریک و عبوس خود را به مردم می نمایاند، ظلم و ستم و فقر و فساد و تعصّبات کور، جامعه را رو به زوال و قهقرا می کشاند و هیچ زبان گویایی برای انتقاد مستقیم باقی نمی ماند این طنزپرداز است که چون یک مُصلح اجتماعی پابه عرصه ی نبرد علیه ظلم و تباهی می نهد و شمشیر بُرّنده ی طنز را برمی کشد و نقاب ریا را از چهره ی متقلّبان تاریخ کنار می زند. طنز یکی از شیوه های موثر و کار آمد است که با استفاده از فنون رایج ادبی نظیر تشبیه، کنایه و رمز، اغراق، ایهام، مقایسه ی امور ناسازگار، وارونه نمایی، تحامق، نقیضه نویسی، و... تصویری هنری از اجتماع نقیضین می سازد که گاهی با دستمایه ی طعنه و تمسخر خنده ای تأمل بر انگیز ایجاد می کند و هدف آن اصلاح معایب است. پژوهشگر در این پژوهش تلاش دارد ضمن بررسی مباحث نظری طنز با تاکید بر شگردها و جلوه های هنری و بلاغی طنزپردازی، در آثار یکی از مطرح ترین چهره های ادبیات داستانی جهان عرب بپردازد. شخصیتی چون « نجیب محفوظ » که آوازه اش تمامی مرزها را در نوردیده، و مدال گران بهای نوبل را برای نخستین بار در تاریخ عرب و اسلام، به لطف قلم رسایش در نویسندگی و آثار پرمایه اش، به گردن آویخت. همچنین پژوهشگر تلاش کرد تا درحدتوان تصویری ازجایگاه اودرطنز ارائه کند و به مهمترین درون مایه ها (موضوعات) طنز وی بپردازد. در این پایان نامه، در کنار جلوه های هنری مانند: کنایه، ضرب المثل، تضاد، تشبیه، استعاره، تشخیص و ...، شگردهایی چون: تحقیر/کوچک نمایی، تشبیه طنزآمیز، اصطلاحات محاوره ایی، دشنام و نفرین، در دو رمان « میرامار» و « صباح الورد» استخراج گردید. نتیجه ای که از این پژوهش حاصل گردید حاکی از آن است که طنز نجیب محفوظ در اکثر موارد با آگاهی نوشته شده و زبان طنز وی، گویای زبانی عامیانه و در عین حال سرشار از عناصر زیبایی است. کلیـد واژه: طنـز، نجیب محفوظ، جلوه ی بلاغی، میرامار، صباح الورد، نقد.

منابع مشابه

بررسی عناصر طنز در رمـان «میـرامار» نجیب محفوظ

چکیده: طنز و شوخ طبعی از دیرباز در رگ های ادبیّات هر کشوری، جاری و ساری بوده است. نجیب محفوظ در رُمان «میرامار» در مواجهه با خفقان جامعه اش دارویی بهتر از طنز نمی یابد. او کلام بغض آلود خود را در لفّافه ای از ریشخند و طنز و تحقیر و در قالب رمان هایش به مخاطب عرضه می کند. طنز نجیب محفوظ تسکین­دهنده ی آلام مردم زمانه است. این پژوهش به بررسی عناصر طنز در کتاب میرامارِ نویسنده ی توانمند مصری «نجیب مح...

متن کامل

بررسی تطبیقی عنصر حادثه در رمان «بین القصرین» نجیب محفوظ و «سووشون» سیمین دانشور

عنصر حادثه، یکی از عناصر ساختاری قصّه، داستان و رمان است که در پیشبرد سیر داستان و شکل­دهی پیرنگ آن از اهمّیّت بسزایی برخوردار است، به طوری­که استفادة صحیح و به­هنگام از آن، سبب می­شود تا مخاطب با اشتیاق فراوان داستان را پیگیری کند. از این میان، رمان بین القصرین به عنوان یک داستان اجتماعی و سرشار از حوادث گوناگون از جمله مهم­ترین رمان­های نجیب محفوظ - برندۀ جایزۀ نوبل ادبیّات در سال 1998 م. محسوب م...

متن کامل

بررسی تطبیقی عنصر حادثه در رمان «بین القصرین» نجیب محفوظ و «سووشون» سیمین دانشور

عنصر حادثه، یکی از عناصر ساختاری قصّه، داستان و رمان است که در پیشبرد سیر داستان و شکل­دهی پیرنگ آن از اهمّیّت بسزایی برخوردار است، به طوری­که استفاده صحیح و به­هنگام از آن، سبب می­شود تا مخاطب با اشتیاق فراوان داستان را پیگیری کند. از این میان، رمان بین القصرین به عنوان یک داستان اجتماعی و سرشار از حوادث گوناگون از جمله مهم­ترین رمان­های نجیب محفوظ - برندۀ جایزۀ نوبل ادبیّات در سال 1998 م. محسوب م...

متن کامل

ندای زن در آثار نقد واقع گرایانه نجیب محفوظ

در این مقاله می کوشیم تا نقش و جایگاه زن را در آثار انتقادی واقع گرایی نجیب محفوظ بررسی کنیم. در آثار نجیب محفوظ زنان در بعد اقتصادی تابع شرایط اجتماعی هستند و از این جهت وقتی نجیب به مسأله تأثیر رکود اقتصادی بر جامعه و به ویژه بر اقشار فقیر جامعه می پردازد زنان را اولین و بزرگترین قربانیان آن می بیند که به خودفروشی مبادرت می ورزند. از سویی در آثار وی یک راه رهایی زنان از مشکلات، پناه بردن به م...

متن کامل

بررسی گونه‌ها، شگردها و درونمایه‌های طنز در آثار سید حسن حسینی(نوشداروی طرح ژنریک، براده‌ها و فستیوال خنجر)

سید حسن حسینی از سرشناس‌ترین شاعران و نویسندگان متعهد انقلاب اسلامی، در سه اثر خود به طنز روی آورده‌است. مقالۀ حاضر با روش توصیفی‌ـ تحلیلی به واکاوی گونه‌ها، شگردها و درونمایه‌های طنز در سه کتاب حسینی به نام‌های براده‌ها، نوشداروی طرح ژنریک و فستیوال خنجر اختصاص یافته‌است. حسینی در این سه اثر، هم از گزین‌گویه، هم از قالب‌های شعر کلاسیک و هم از شعر نیمایی و سپید استفاده کرده‌است. همچنین، با نظر ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه مازندران - دانشکده علوم انسانی و اجتماعی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023